• אור-לי פקר

מיינדפולנס בעולם העבודה – חומר למחשבה


כמי שאמונה על תחום היעוץ בארגונים אני מכירה היטב את הקושי להתאים סוג אחד של למידה ו/או תרגול לקבוצה מגוונת של אנשים. לכן, מחובתי להדגיש בפני מי שבוחן האת האפשרות להזמין תרגול של מיינדפולנס לארגון, גדול כקטן, שמיינדפולנס אינה אופנה חולפת, סוג של סדנה קלילה כזה שמצטרפת בנעימות לטרנד חדש. מיינדפולנס היא גישה המשנה חיים, הנתמכת בסימוכין מדעיים רבים כתורמת ומשפרת חייהם של בני אדם. כל שימוש ציני במיינדפולנס נועד נדון לכישלון. בני אדם הם יצורים תבונתיים במהותם, בעלי חוש בריא להבחין בין ניסיון כן שנועד להביא לשיפור בחייהם לבין גחמה של מישהו בהנהלה.

מי מאיתנו שמתרגלים מיינדפולנס ומסוגלים להעריך את השיפור שחולל בחיינו (האישיים והמקצועיים כאחד) נתקלים לא פעם בתפישות שגויות לגבי המשמעות של תרגול מיינדפולנס בארגונים. לכן, כדי להקל על מי שאמון על הזמנה של התנסות במיינדפולנס בארגון, אני ממליצה לדעת מראש מהם הכשלים שמהם יש להישמר מאחר ואנחנו יודעים שכל ניסיון שכשל לא רק מונע מאיתנו ניסיון נוסף אלא מייצר בארגון ציניות והתנגדות.

ההטבה הממשית של מיינדפולנס היא פיתוח קשיבות מודעת. זו המאפשרת לנו להיות נוכח כאן ועכשיו, להתנתק ממשקעי העבר או לחשוש מהעתיד. מתנת הנוכחות מזמנת הקשבה טובה יותר לעצמי ולזולת. היכולת להיות נוכח מצמצמת את כשלי האגו. ככל שאני לומד להיות קשוב יותר כך פוטנציאל היצירתיות שלי מתרחב. במקום להיות ממוקד במה שלא אפשרי אני מסוגל להתבונן מעבר לעצמי ומפשר לעצמי להתנסות. באמצעות נשימה מודעת אני רגוע יותר, וכשאני רגוע אני יכול להיות אמפתי. ולהיעשות לחבר צוות טוב יותר, תומך וקשוב.

האם מדובר בקידום גישה חדשה שתאפשר לנו לעמוד טוב יותר ביעדים שלנו ו/או שהמטרה הראשונית היא דווקא לפתח עבודת צוות טובה יותר?

כדי שמיינדפולנס יועיל לאנשים בארגון עלינו לבדוק: מדוע אנחנו רוצים ללמד מיינדפולנס? מה המשמעות של מיינדפולנס עבור המנהלים בארגון? האם מדובר בקידום גישה חדשה שתאפשר לנו לעמוד טוב יותר ביעדים שלנו ו/או שהמטרה הראשונית היא דווקא לפתח עבודת צוות טובה יותר? האם תהליך של שינוי שמתרחש כעת משפיע לרעה ומייצר עומס רב על אנשים רבים? האם המתח והלחץ בארגון מקורם בצורך לעמוד בלוחות זמנים נוקשים? ראוי שנבדק עד כמה מותשים ולחוצים האנשים שעובדים בארגון. האם בכוחה של סדנה בת יום המתקיימת מחוץ לארגון להועיל לנו לעמוד באתגרים הניצבים בפנינו לקראת יום העבודה הבא, או שעלינו להיערך לתוכנית תרגול בת כמה מפגשים שיעילותה משמעותית.

כדי שלימוד מיינדפולנס בתוך הארגון ייטיב וישפיע על כמה שיותר מועסקים אנחנו צריכים לערוך מראש תאום ציפיות. לחבר את יעדי הארגון ואתגריו לתכני התרגול. להזמין לסדנה את האנשים בארגון המבינים שמיינדפולנס תורם באופן מדעי ומוכח לשיפור איכות חיינו. עלינו לבחור מבין הלומדים את מי שיעשו לשגרירים של מיינדפולנס בתוך הארגון. הם מי שיטמיעו בקרב כלל העובדים את הגישה. רק כך מחוללים שינוי משמעותי ועקבי.

מיינדפולנס אינה פעולה הנעשית רק באופן אישי ואינטימי בחדר עם כריות וקטורת.

אך כדי שתרגול מיינדפולנס יהיה איכותי ויחולל שינוי, יש צורך בתרגול קבוע ומתמשך.

יצירת קשר

אנו מציעים סדנאות ללמוד ולתרגול קשיבות עבור אנשים עובדים. מניסיוננו אין דרך/שיטה אחת ללמוד קשיבות התואמת את צורכי הכלל, ולכן אנו מייצרים התאמה בין צורכי הארגון לאופן הלימוד ותרגול.

 

הסדנאות שלנו מיועדות לכל סוג ואופי של ארגון ונערכות תמיד בסביבת העבודה הקיימת מתוך הבנה שלימוד ותרגול במרחב העבודה מאפשרים לנו לזהות בשטח מה נדרש.

 

נשמח לעמוד לרשותך. לקבלת מידע מפורט:

  • facebook

 © פקר הוצאה לאור בע"מ, 1995 

     שדרות ניצה 14, נתניה
     מייל: orpe10@gmail.com

     טל': 054-4811978